♥ KOMMENTTI: Sopiiko akateeminen treeni pulskalle karsina-asukille?

Luin tuoreesta Heportterista (numero 2) kiinnostuksella artikkelit sekä hevosen laihduttamisesta että akateemisesta ratsastustaiteesta. Hevosen hyvinvointi on molemmissa jutuissa keskiössä, mutta miten laihduttaminen ja akateeminen treeni sopivat yhteen?

Lihavuus on riski hevosen hyvinvoinnille ja siksi sopivasta lihavuuskunnosta olisi pidettävä kiinni. Liikunta näyttelee olennaista roolia painonhallinnassa, sillä ruuan määrää ei voi loputtomiin laskea.

En ole syvällisesti perehtynyt akateemiseen ratsastukseen. Käsittääkseni se on kuitenkin lähinnä lihaskuntoa kohottavaa.

Jos minulla olisi oma hevonen, haluaisin tavoitella nimenomaan sitä, että hevonen osaisi itse kantaa itsensä kuten akateemisessa ratsastuksessa on tavoitteena. Kovin paljon kaloreita kuluttavalta laji ei kuitenkaan vaikuta. Tätä mielikuvaa vahvistavat pulskahkot hevoset, joita olen suuntauksen piirissä nähnyt. Liekö vain sattumaa?

Iso osa hevosista elää karsinatallissa ja ulkoilee tarhoissa, jotka eivät kannusta liikkumaan. Eivätkä hevoset monessa pihatossakaan kovin paljon liiku. Useimmiten riittävä määrä liikuntaa olisi siis saatava muilla keinoin.

Jos hevonen tai poni on aikuinen ja enemmän lihomiseen kuin laihtumiseen taipuvainen, niin riittääkö akateeminen treeni hevosen liikunnaksi, etenkään alkuvaiheessa, kun hevosta vasta opetetaan? Riittääkö se maastoiluun yhdistettynä? Pysyykö hevonen kokonaisvaltaisesti eli myös hoikkuudeltaan hyvässä kunnossa? Onko laji realistinen vaihtoehto suurimmalle osalle hevosharrastajia vai vain niille, joiden hevoset saavat riittävästi liikuntaa aktiivipihatossa? Mikä olisi nykytilanteessa hevosen kannalta paras kompromissi?

Kysymykset nousivat aidosta kiinnostuksesta ja huolesta. Minulla ei ole vastauksia, vaan kaipaan keskustelua.

Kati Pulli

SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton toiminnanjohtaja

 

PS. Kiinnostuitko? Et ole vielä lukenut juttuja? Voit lukea Heportterin pitkät jutut joko verkossa (maksullisia, linkit tekstissä) tai paperilehdestä. Tilaukset: teija@heportteri.fi

 

 

2 thoughts on “♥ KOMMENTTI: Sopiiko akateeminen treeni pulskalle karsina-asukille?

  1. Käyn tallilla, jossa opetetaan pääsääntöisesti klassisen ja akateemisen ratsastuksen periaatteilla ja olen tästä huolesta vähän kummastunut. Tallimme hevosilla kyllä maastoillaan normaalisti ja tunneilla tehdään harjoituksia kaikissa askellajeissa. Idea on siinä, että hevosilla vahvistetaan oikeita, ratsastuksen kannalta tärkeitä lihaksia (ainakin yritetään!) eikä viipoteta sinne päin nöpöhölkkää, etsitä apuohjilla oikotietä onneen tai vahvisteta esim. alakaulaa. Ymmärtääkseni myös hyvä enkkutyylin kouluratsastus pyrkii tähän samaan.

    Mikä on se merkittävä ero perinteisessä, enkkutyylin ratsastuksessa kalorinkulutuksen kannalta? Mihin siinä sitten keskitytään, jos ei lihaskunnon kehittämiseen ja siihen, että ratsu pystyisi kantamaan itsensä oikein? Painonhallinta- ja kunnonkohotushölkäthän olisi joka tapauksessa ymmärtääkseni paras suorittaa maastopolkujen puolella.

    Laihduttaminen kentällä kuulostaa ylipäänsä vähän samalta kuin ihminen yrittäisi laihduttaa pelkällä salitreenillä. Lihas toki kuluttaa enemmän kuin läski, mutta painonhallinta alkaa ruokalautaselta. Monet hevoset syövät liian energiapitoista sapuskaa ja siksi ne lihovat. Heinänsaantia ei voi loputtomiin rajoittaa, mutta sen syömistä voi onneksi hidastaa (esim. slow feeding -verkot ja ruokinta-automaatit). Arkiaktiivisuuttakin voi lisätä tarhausolosuhteita muuttamalla. Lajivalinta on minusta toissijainen seikka siihen verrattuna, miten monta tuntia vuorokaudesta hevonen seisoo pienessä tarhassa tai karsinassa.

    Omalla uudella ponillani en ole vielä ehtinyt aloittaa koulutreeniä, koska vietimme kesän maastossa puksutellen ja kiloja karistaen (oli lihonut laitumella ihan ilman akateemista ratsastustakin). Kun nyt syksyllä aloitamme tunnit maastoilun ohessa, haluan nimenomaan klassisen ratsastuksen opettajan tunneille. Se on minusta paras tapa varmistaa, että ponini oppii ja pystyy kantamaan ihmistä itselleen suotuisalla tavalla, niin ettei kehitä esim. selkä- ja nivelongelmia vanhemmiten. Kestää sitten paremmin niitä painonhallintalenkkejäkin. 🙂

Vastaa

About teijauu