Hengitä, keskity, silitä

Sillä on merkitystä, millä mielellä astut tallin ovesta sisälle. Se vaikuttaa paitsi omaan mielialaasi ja keskittymiskykyysi, myös hevosen ja tallikavereidesi mielialaan. Kokeile tätä tietoisuustaitoihin erikoistuneen urheilupsykologi Anna Andersénin Tietoisesti tallille -harjoitusta. Tallipäivistäsi saattaa tulla entistä merkityksellisempiä.

YKSI. Aloita tallimielentilaan siirtyminen jo matkalla tallille. Mieti matkalla, mitä haluat tallille viedä.

Tunteesi tarttuvat hevosiin ja ihmisiin.

Mikä on se tunne, jota sinä haluat tartuttaa? Millainen toiminta on sinun arvojesi mukaista?

Muista, että sinä voit hallita mieltäsi. Voit esimerkiksi laskea vireystilaasi.

KAKSI. Tee kolmen minuutin hengitysharjoitus, ennen kuin avaat tallin oven.

Ota muutama syvä hengitys. Mieti, millaiseksi haluat tuntea olosi, kun astut talliin. Miten haluat kohdata ihmiset ja hevoset? Nostata kiitollisuuden tunnetta. Ajattele, kuinka onnellinen olet, että saat viettää aikaa tallilla.

Aivoillamme on taipumus takertua jokaiseen kielteiseen ajatukseen. Tätä negatiivista vinoumaa vastaan voimme taistella ajattelemalla tietoisesti myönteisiä tunteita. Jo tietoisuus tunteista auttaa, sillä se katkaisee negatiivisen automaattiohjauksemme.

KOLME. Kohtaa hevonen aidosti ja kunnioittavasti.

Anna hevoselle aikaa ja tilaa, kun lähestyt sitä. Tervehdi hevosta, kerro, että olet saapunut.

Keskity hevoseen. Älä puhu hevosen yli.

Hevospäivä saa paremman alun, kun hidastat. Tyly väistättäminen tai karsinaan ryntääminen varustepakin kanssa ei auta luomaan rauhallista ilmapiiriä.

NELJÄ. Silitä, haista, tunnustele.

Hidasta liikkeitäsi ja ole läsnä, aistit avoinna. Tunnustele hevosen lämmintä kehoa. Miltä karva ja jouhet tuntuvat? Miltä juuri tämä hevonen tuoksuu?

Muistuta itseäsi, miksi sinä rakastat hevosia.

Kun keskityt tekemiseen, kehosi rentoutuu ja aivojesi jatkuva papatus hiljenee.

*Juttu jatkuu kuvan jälkeen.*

***

Anna Andersén on askellajiratsastuksen tuomari. Hän kilpailee myös itse islanninhevosellaan. KUVA: Minna Tallberg

POHDI

Siirrätkö vastuun hevoselle?

”Ei läsnäoloharjoittelu ole tämän kummallisempaa. Se on yksinkertaista, mutta silti vaeltavalle mielellemme haastavaa.

Meillä on paha tapa tehdä tallilla kaikki 150-kertaisella nopeudella. Jo sillä on suuri vaikutus, kun hidastat liikkeitäsi ja keskityt siihen, mitä olet tekemässä.

Hevoset vaikuttavat ihmisiin rauhoittavasti. Stressaantuneet ja kiireiset ihmiset iloitsevat usein, kuinka mieli rauhoittuu tallilla. Se on ihanaa, mutta onko se ihanaa hevoselle? Jos ihminen ei ota vastuuta omasta mielentilastaan, hän siirtää stressin hevoseen ja hevonen joutuu nujertamaan sen. Toivoisin ihmisen ottavan vastuun.

Ratsastus on parasta mindfulnessia. Sitäkin kuulen paljon. Niinhän se on – silloin kun kaikki menee hyvin. Mutta entä sitten, kun jokin menee pieleen? Pelästyt, turhaudut, tuskaannut? Jollet ole opetellut käsittelemään tunteitasi tietoisesti, ajaudut automaattiohjaukselle ja negatiiviset ajatukset saavat vallan. Pysyäksesi läsnä haastavissa tilanteissa sinun pitää harjoitella. Siten voit lisätä minfulness-hetkiä ratsastukseesi.”

Anna Andersén

psykologi, urheilupsykologi, psyykkinen valmentaja

***

LÄSNÄOLOHARJOITTELUN HYÖDYT

Tutkimuksissa on todettu, että tietoisesti läsnäolevan aivoissa aktivoituvat eri alueet kuin normaalilla automaattiohjauksella toimivissa aivoissa.

Tietoinen läsnäolo muuttaa aivojen toimintaa hetkellisesti ja välittömästi (hormonit ja välittäjäaineet). Tietoisen läsnäolon säännöllinen harjoittelu muokkaa aivoja (rakenteelliset muutokset), mikä helpottaa läsnäolotilaan hakeutumista.

Välittömistä hyödyistä ehkä merkittävin on kortisolitason vajoaminen, mikä näkyy stressin lientymisenä.

Tietoisesti läsnäolevan muisti toimii kitkattomammin ja järki leikkaa nopeammin. Läsnä oleva on tietoinen kehostaan ja sen tuntemuksista, pystyy säätelemään tunteitaan nopeammin, osaa katkaista ajatusten tulvan ja palata keholliseen yhteyteen, pystyy keskittymään suoritettavaan tehtävään häiriötekijöiden sijaan.

Ei hullumpia taitoja hevosharrastajalle!

Urheilijoiden kanssa toteutetussa tutkimuksessa huomattiin, että tietoinen läsnäolo lisäsi flow-kokemuksia.

***

HARJOITTELE

Tietoinen läsnäolo on taito, aivan kuten ratsastuskin. Taitoa voi harjoitella.

Voit aloittaa harjoittelun itseksesi keskittymällä hengitykseen ja aistien välittämään tietoon. Suositeltavaa on kuitenkin aloittaa harjoittelu ohjatusti. Tarjolla on useampia sovelluksia ja verkkokursseja, jotka auttavat alkuun.

Lyhyempikin harjoittelujakso rauhoittaa mieltä, mutta jos haluat muokata aivojasi, harjoittele intensiivisesti, 20 minuuttia päivittäin, kahdeksan viikkoa. Intensiivinen aloitus on myös siksi hyödyllinen, että kahdessa kuukaudessa luot uuden tavan.

***

SUOSITTELEN!

Headspace. Ilmainen sovellus, joka johdattaa lempeästi tietoiseen läsnäoloon.

***

LISÄTIETOA: www.tietoisestitaitavaratsastaja.com

***

TEKSTI: Teija Uurinmäki

***

Vastaa

About teijauu